Verzenden, garantie & Retourneren

Wanneer wordt mijn bestelling verzonden?
Wij streven uiteraard naar een zo spoedig mogelijke verzending na het ontvangen van de betaling, maar doen ons best om uiterlijk binnen 5 werkdagen jouw order te verzenden. Bestellingen buiten Nederland verzenden wij alleen op maandag, met uitzondering van Duitsland, België en Luxemburg. Naar deze landen verzenden wij uiterlijk tot woensdag. Dit doen we om jouw planten een zo prettig mogelijke reis te geven!

Er kan geen verzending plaatsvinden op Nederlandse feestdagen omdat op deze dagen de post niet operationeel is. Dit betekent dat als de bestemming van jouw verzending bijv. op maandag valt, dit verschoven wordt naar de eerstvolgende maandag daarop etc. De nationale feestdagen binnen NL vind je hier.

Spoedlevering
Alle landen kunnen gebruik maken van de optie ‘express levering’, waarmee bestellingen met spoed verzonden worden en sneller bezorgd worden dan via de reguliere bezorg methode (bijvoorbeeld binnen 24 uur voor bestellingen binnen NL, BE & DE). De kosten van deze optie variëren per land en pakketgrootte en zijn voor eigen rekening. Als je kiest voor een spoedlevering dan zal je pakket verzonden worden via UPS. Wil je weten wat de kosten voor deze optie zijn voor jouw bestelling? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via de mail.

Versturen jullie ook in de winter?
Ja, met uitzondering van dagen met vorst. In dit geval kan het zijn dat jouw bestelling later verzonden wordt om de kwaliteit van het product te kunnen garanderen. In de winter kan je bij ons een heatpack toevoegen aan je bestelling. Bestellingen waarbij geen heatpack is toegevoegd en waar schade door koud weer is ontstaan, komen niet in aanmerking voor een eventuele compensatie. Ook bij extreme hitte worden levende producten later verzonden. Wij houden hierin alleen rekening met de condities binnen Nederland. Is er momenteel een situatie met extreem weer gaande in jouw land? Vermeld dan in de opmerkingen van jouw bestelling een datum vanaf wanneer jouw bestelling wel verstuurd kan worden, dan zorgen wij ondertussen voor jouw plant!

Garantie op levende materialen
Planten (houdbare producten) zijn uitgezonderd van het recht van de consument om binnen de wettelijke termijn van 14 dagen een product te retourneren. Ook wanneer er gebruik gemaakt wordt van achteraf betalen of als een levering vertraagd is in het verzendproces, blijft dit recht uitgezonderd. Wees je ervan bewust dat het verzenden van planten dus volledig op eigen risico is en dat wij geen garanties kunnen geven als het gaat om de conditie en gezondheid van een levend product bij aankomst. Elke plant is gecontroleerd op kwaliteit en wordt met de grootste zorg in goede conditie en gezondheid verpakt en verzonden. Echter, het verzendproces ligt buiten onze controle en daarmee kunnen wij geen invloed uitoefenen op de gebeurtenissen tijdens de verzending. Hierdoor kunnen wij niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die tijdens de verzending is veroorzaakt. Mocht je toch vragen hebben over jouw product na ontvangst, stuur ons dan gerust een e-mail want we kijken uiteraard graag met je mee. We streven ernaar om binnen 7 werkdagen op je e-mail te reageren. Vergeet niet om meteen bij aankomst meteen een foto te maken en deze mee te sturen om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen!

Garantie op niet levende materialen
Op producten die niet levend zijn gelden de wettelijke garantie termijnen. Komt het product niet overeen met de verwachting die je ervan mag hebben? Stuur ons dan gerust een mailtje op hello@stekjesenzo.nl

Retourneren van levende materialen
Het retourneren of ruilen van producten die kunnen bederven binnen de wettelijke bedenktermijn is niet mogelijk, ook wanneer er gebruik gemaakt wordt van achteraf betalen. Alle planten die worden verkocht bij Stekjes &Zo vallen hieronder. Mocht er samen worden besloten toch een levend product te retourneren dan behoort deze op dezelfde manier verpakt te worden zoals het product is verzonden. Wanneer het product in goede staat is ontvangen, ontvang je het aankoopbedrag retour binnen 14 werkdagen. Verzendkosten vallen hier niet onder, deze zijn voor de koper. Ook is de verzending van een retour voor kosten en risico van de koper.

Retourneren van niet levende materialen
Bij het online aankopen van niet levende materialen heb je het wettelijke recht om zonder opgaaf van reden de producten te retourneren. Wel mag het product niet in de waarde zijn gedaald door gebruik. Wanneer je iets wilt retourneren ontvangen wij graag een mailtje op hello@stekjesenzo.nl. Verzendkosten vallen hier niet onder, deze zijn voor de koper. Ook is de verzending van een retour voor kosten en risico van de koper. Om dit risico voor je te beperken horen wij graag van je, dan kunnen we er samen voor zorgen dat de retour in goede orde aankomt. Wanneer het product in goede staat is ontvangen, ontvang je het aankoopbedrag retour binnen 14 werkdagen.

Planten met variegata
Planten met variegata zijn prachtig, maar vaak minder eenvoudig te onderhouden. Omdat de variegata delen van planten minder stabiel zijn, kunnen ze verkleuren tijdens transport. Dit kan resulteren in bruine vlekken, verkleuring of zelfs afsterven van de variegata. Hoewel dit zelden voorkomt, bestaat er altijd een risico. Aangezien wij geen controle hebben over deze kwestie, bieden wij hier dan ook geen garantie op.

Verpotten en veranderen van substraat
We adviseren om gedurende de eerste 8 weken na ontvangst van de plant deze niet uit de kweekpot te halen, te verpotten of het substraat te wijzigen. Dit geldt voor alle planten. Het verzenden van planten kan veel van hun energie vergen, waardoor ze tijdens het transport aanzienlijke stress kunnen ervaren. Om de plant goed te laten acclimatiseren in de nieuwe omgeving, is het essentieel om de plant gedurende deze periode te laten rusten. Indien er na ontvangst van de plant een vraag of klacht is, is het belangrijk om deze richtlijnen te volgen, anders kunnen wij de klacht niet behandelen.

Bestrijdingsmiddelen
In de kwekerij worden biologische bestrijdingsmiddelen op een preventieve en regelmatige basis ingezet, zoals bijvoorbeeld larven en roofmijten. Deze natuurlijke bestrijdingsmiddelen kunnen soms meereizen naar hun nieuwe thuis. Het kan dus voorkomen dat je deze beestjes op jouw plant ziet kruipen, maar ze zijn volledig onschadelijk en dus geen ongedierte. Soms kun je aan zaagsel op de plant herkennen dat er natuurlijke bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Hoewel het er misschien niet altijd even mooi uitziet, is het wel effectief en gelukkig makkelijk af te vegen!

Mijn plant wijkt af van de foto
Onze producten, vooral degenen die qua uiterlijk sterk van elkaar kunnen verschillen, worden individueel gefotografeerd om jou de vrijheid te geven om de plant te kiezen die het beste bij jou past. De kwekerij biedt de planten een uitstekend klimaat, waardoor ze snel groeien en nieuwe bladeren ontwikkelen. Houd er echter rekening mee dat planten natuurproducten zijn en dat er ook de mogelijkheid dat bladeren af kunnen sterven. Daarom kan het voorkomen dat de plant die je hebt gekozen, afwijkt van de afbeelding op de website. Dit komt echter zelden voor, en de plant is uiteraard nog steeds gemakkelijk te herkennen wanneer je deze ontvangt.

Help, mijn plantje voelt zich niet zo thuis!
Wij steken veel tijd en moeite in het zo accuraat en uitgebreid mogelijk verstrekken van tips over de verzorging van elke plant die aangeboden wordt op onze website. Doet je plantje het toch niet zo lekker en maak je je hier zorgen om? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag!